Strefa 4×4

Strefa 4×4 czyli terenówki w Polsce – nowy dział na mojej stronie

ter001b

 

Co pewien czas – (postaram się aby było to co 2 tygodnie) – będę umieszczał tu nowe informacje o samochodach terenowych. Raczej będą to porady praktyczne, bliższe bezdrożom i warsztatom niż kolorowym katalogom i rozważaniom teoretycznym. Co kto lubi…, zawsze możesz – Szanowny Czytelniku – przejść na inną stronę lub do któregoś z anonimowych internetowych for “specjalistów”.

FOTO: Nissan Patrol w trakcie przebudowy. Montaż wyciągarki i zmiana zderzaków na stalowe.

ter002b

 

Cywilne osobowe samochody terenowe są u nas zjawiskiem stosunkowo nowym, liczącym około 20 lat. Wcześniej pojazdy tego typu były wykorzystywane wyłącznie przez wojsko, milicję i leśnictwo oraz firmy (przeważnie państwowe): budowlane, energetyczne, geodezyjne. W latach 70. i 80. prywatnych użytkowników samochodów terenowych było w naszym kraju zaledwie kilka procent, w odniesieniu do ogólnej liczby aut tego typu jeżdżących po polskich drogach i bezdrożach.

FOTO: Land Rover Discovery to chyba jeden z najbardziej rozpoznawalnych samochodów terenowych.

ter003b

 

Pierwszą dużą falę cywilnych samochodów terenowych stanowiły pojazdy przywiezione do Polski w latach 1989 – 1995 przez powracających z emigracji rodaków (mienie przesiedleńcze). Szacuje się, że w ten sposób znalazło się w naszym kraju kilka tysięcy używanych terenówek, głównie produkcji amerykańskiej i japońskiej. W drugiej połowie lat 90. oficjalni importerzy zaczęli coraz liczniej wprowadzać auta terenowe do swoich ofert na rynek polski. Sprzedaż nie była zawrotna, ale szybko rosła. Przykładowo, w 1998 roku sprzedano w Polsce ogółem około 2000 nowych osobowych samochodów terenowych, a już rok później ponad dwa razy tyle. Początkowo najlepiej sprzedawały się tanie modele. W kolejnych latach sytuacja zaczęła się zmieniać.

FOTO: Land Rover Discovery na mazowieckich bezdrożach. Za kierownicą Marek Szelągowski.

ter004b

 

Pojawiła się też nowa grupa pojazdów – SUV – mająca wprawdzie napęd na wszystkie koła, ale nie będąca samochodami terenowymi w pełnym tych słów znaczeniu.

Równolegle ze sprzedażą aut nowych rozwijał się, z tą samą dynamiką lub nawet szybciej, indywidualny import używanych samochodów terenowych. Charakterystyczną cechą naszego rynku był fakt, że marki i modele sprowadzanych używanych terenówek nie pokrywały się z najlepiej sprzedającymi się markami i modelami nowych, oficjalnie importowanych, aut terenowych.

FOTO: Land Rover Discovery na mazowieckich bezdrożach. Za kierownicą Marek Szelągowski.

Wśród używanych terenówek, sprowadzonych do Polski indywidualnie, najpopularniejszymi były różne modele marek: Jeep, Nissan, Suzuki, Toyota.

Spis Treści:

[catlist name=4×4]