Polonez 4×4. Jak wyglądał polski prototyp samochodu z napędem na cztery koła?

Kiedy pada hasło: “terenowy Polonez”, pierwszym skojarzeniem większości miłośników tego pojazdu jest model Analog, prototyp stworzony w pierwszej połowie lat 90. i szeroko wówczas reklamowany. Nie był to jednak pierwszy Polonez z napędem 4×4. Prace nad takim pojazdem rozpoczęto już około 10 lat wcześniej.

Terenowe samochody osobowe czy lekkie auta dostawcze pick-up z napędem 4×4 były pojazdami niezbędnymi dla gospodarki kraju. W latach 60., 70. i 80. XX wieku potrzeby PRL w tej sferze zaspokajały importowane radzieckie Gazy 69, a później Uazy 469.

Prototyp Poloneza 4x4. Ten egzemplarz zachował się dodziś i obecnie jest rękach prywatnych. Zdjęcia z archiwum Przemysłowego Instytutu Motoryzacji /Archiwum autora
Prototyp Poloneza 4×4. Ten egzemplarz zachował się dodziś i obecnie jest rękach prywatnych. Zdjęcia z archiwum Przemysłowego Instytutu Motoryzacji /Archiwum autora

Import ze Wschodu miał jednak wiele wad. Po pierwsze – i najważniejsze – koszty. Rosjanie, jako partner silniejszy i dominujący, mieli monopol na sprzedaż takich samochodów, a co za tym szło – bardzo windowali ceny.

Drugą niedogodnością była liczba pojazdów dostarczanych do Polski – o wiele za mała w stosunku do realnych potrzeb. W tej sytuacji, mimo “braterskich więzi ideologicznych”, polski przemysł postanowił, z pobudek ekonomicznych, stworzyć własny – lekki i uniwersalny – samochód terenowy z napędem 4×4.

Pierwsze prace rozpoczęły się pod koniec lat 70. i dotyczyły modyfikacji rolniczego Tarpana. W połowie lat 80. tematem zainteresowała się również warszawska Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) i ściśle współpracujący z nią Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT).

W latach 1985-1990 zaprojektowano, wykonano i przebadano prototyp Poloneza pick-up z napędem 4×4. Po raz pierwszy publicznie samochód zaprezentowano na pierwszomajowym pochodzie w 1988 roku.

Różnice w stosunku do standardowych Polonezów pick-up z napędem 4×2 obejmowały: układ przeniesienia napędu, zawieszenie, wzmocnienia podłogi, konstrukcje podłużnic ramy, plandekę części towarowej, lokalizację koło zapasowego oraz zamontowanie dodatkowych stopni ułatwiających dostęp do części towarowej pojazdu.
Czytaj więcej na http://nowahistoria.interia.pl/ o Polonez 4×4

Szukajcie – znajdziecie czyli Twitter @T_Szczerbicki #tomaszszczerbicki
Tomasz Szczerbicki
https://www.facebook.com/tomasz.szczerbicki.5
https://plus.google.com/u/0/106319698148660186983/